perjantai 1. maaliskuuta 2013

Matka Gran Canarialle

Arguineguin, Patalavaca 13 - 27.2.1913

13.2. KE
Lento Kuopiosta Las Palmasin lentokentälle. Bussimatka Arguineguiniin, Patalavacaan, hotelliin Mariposa del Sol. Perillä puolenyön jälkeen, heti nukkumaan.
14.2. TO
Aamukävelyn teimme, tosin väärään suuntaan. Aamupalatarpeet ostimme pikkukaupasta, aamupalan jälkeen kävelimme jo oikeaan suuntaan ja tulimme Patalavacaan, joka on Arguineguinin kalastajakylän esikaupunki. Arguineguin taas on Playa del Inglesin ja Puerto Ricon välillä.  Ruokapaikkaa hakiessamme löysimme paikallisen ravintolan, jossa nautimme maittavan lounaan.  Illalla alkoi sitten pirunmoinen soittometeli allasbaarista. Esitteen mukaan hotellissa ei ole ravintolaa vaan allasbaari. Musiikista ei puhuttu mitään. Hotelli nousi vuorenrinnettä kuin amfiteatteri, ja ”allasbaarin” kovaääniset oli suunnattu kohti parvekkeita. Huoneemme oli pahimmalla mahdollisella paikalla. Musiikkia soitettiin täydellä volyymillä. Tulpat korvissa istuimme huoneessa ja menimme makaamaan.

(Kuvassa ensimmäinen huone alhaalla oikealla, toinen ylhäällä vasemmalla. Alareunassa toisen hotellin kaksi ylintä kerrosta)

15.2. PE
Otimme yhteyden Finnmatkoihin puhelimitse. Sieltä luvattiin hoitaa asia seuraavana päivänä. Menimme bussilla Inglesiin, katselimme vanhoja tuttuja paikkoja, joimme leivoskahvit rannassa, kävelimme läpi kattikujan (ei kissoja),  ja söimme puolikanat myöskin rannassa. Illalla mökää kesti puoli yhteentoista.
16.2. LA
Meille tarjottiin toinen huone seitsemännestä kerroksesta.  Merinäköala, kaksi makuuhuonetta ja parempi varustus kaikin puolin. Hintaero olisi ollut 215 euroa, suostuimme maksamaan 100 ja Finnmatkat maksoi loput. Loppumatka sujuikin sitten erinomaisesti, mökä ei erottunut niin ylös, lisäksi kuudennen kerroksen katto oli välissä.  Kävimme syömässä pitsat rannalla. Iltakävelyllä kävimme yläkautta, tapasimme Ähky-koirat ja paljon kissoja.
(Näköala jälkimmäiseltä parvekkeelta)

17.2. SU
Kävely aamusta vuorten ylitse Norske Platsille ja sieltä Ricoon. Perille tulimme ruoka-aikaan, söimme lounaan ostoskeskuksen meille entuudestaan tutussa ravintolassa. Ruoan jälkeen kävelimme vielä edestakaisin rantaa pitkin Amadorekseen. Sitten bussilla Patalavacaan ja vielä iltakävely Ähkyjä ja kissoja katsomaan.
(Menossa Norske Platsille, ystävällinen norjalainen tarjoutui ottamaan kuvan. Takana näkyy Patalavaca)

18.2.MA
Kävely aallonmurtajalle ja vanhaan kaupunkiin. Ostimme teekupit huoneeseen ja söimme sopparuoan ravintolassa. Normaali iltakävely.

(Aallonmurtajalla, takana Arguineguin)
19.2. TI
Arguineguinin markkinoilta ostimme alushousuja ja lippalakin. Ruoan söimme omalla parvekkeella. Lisäksi paikalliskävelyitä sinne tänne.
20.2. KE
Las Palmas-päivä. Kiertelimme vanhassa kaupungissa. Liikenne oli hirvittävä ja ruoka tutussa kuppilassa mautonta. Palasimme hitaalla bussilla hotellille.

21.2.TO
Nousu ristille, ensin polkua ylös ja sitten harjannetta perille. Alas tulimme suoraan. Kävimme myös kävelemässä Anfissa, vieressä sijaitsevassa ylirahakkaiden slummissa. Iltaruoka Panorama-ravintolassa, jossa trio esitti elävää musiikkia soveliaalla volyymillä.

(Täysikuu Anfin yläpuolella, oikealla vuorella risti.Kuvattu parvekkeeltamme)

(Ristin mäki parvekkeltamme zoomilla kuvattuna.)

(Ja minä ristin juurella)

22.2. PE
Aamukävely aallonmurtajalle. Kahvit rantaravintolassa. Ruokakin rannassa, lasagnet erittäin maukkaat ja saksalainen olut erittäin kitkerää.
23.2. LA
Puerto Rico-päivä. Kahvi norjalaisten leipomokahvilassa. Näillä seuduin suurin osa ihmisistä oli norjalaisia. Lounaankin söimme ostoskeskuksessa. Kävelimme tuttua Canaima-hotellia katsomassa ja Amadoreksessa rantatietä pitkin.  Bussilla kuljimme molempiin suuntiin.
(Ruoka ostoskeskuksessa Puerto Ricossa)

24.2. SU
Pitkä aamukävely kirjastolle asti. Ateria paikallisessa ostoskeskuksessa, mainiot wienerleikkeet. Normaali iltakävely.
25.2. MA
Kävely vuorten ylitse Puerto Ricoon, lyhyempää reittiä. Bussilla takaisin ja ruokana pitsa italialaisessa pitseriassa. Suolainen ja rasvainen. Tavanomainen iltakävely.
(Tulo Puerto Ricoon, läntiseen laaksoon)

26.2. TI
Pitkähkö aamukävely markkinoille mutkan kautta. Mitään emme ostaneet. Mainio lounas rannassa, kalaa minulla, Pirkolla salaatti. Pakkasimme tavarat ja teimme viimeisen iltakävelyn.
27.2. KE
Herätys 02.45, bussi haki meidät lentoasemalle. Lento Rissalan lentokentälle, josta bussilla kaupunkiin ja paikallisbussilla kotiin. Kelpo reissu alun meteliä lukuun ottamatta. Tosin päätin, että ensi vuoden 70-vuotismatka suuntautuu muualle eikä Kanarialle. Kuumuus ja karuus tuntuu jo rasittavalta.