lauantai 9. marraskuuta 2019

Siellä ja täällä

Junalla Helsinkiin, kävellen Länsi-Satamaan, Finlandialla lahden yli ja maitse Metropol-hotelliin. Sateella oli uhkailtu mutta eipäs satanutkaan, suotta oli sadevarusteet mukana.
Tutustumiset:
Valokuvamuseo Telliskivessä, uusvanhassa komeassa tehdasrakennuksessa. Alakerrassa oli viehättävän fantastinen näyttely, hahmot kuin sadusta, tunnelmaa riitti.

Ylemmässä kerroksessa oli sitten jonkun amerikkalaisen kuvakäsittelyä tunnetuista kuninkaallisista ja mm. Trumpista. Enpä yhtä mautonta paskaa ole ennen nähnyt. Moukkamaisia kuvia mm. kuningatar Elisabetistä vessassa jne. Vaikka inhoankin Trumpia, jossain kulkee soveliaisuuden raja hänenkin kohdallaan. Ei pidä olla yhtä kusipää kuin hän. Yhtään kuvaa en yläkerrassa ottanut ja poistuimme nopeasti.

Maarjamäessä (sic) oli hieno näyttely Viron itsenäistymisestä, miehitysajasta ja uudesta vapautumisesta.

Ruokailut:
Ensin tietenkin söimme Talukörtsissä normaalit annokset, sitten Hell Huntissa paimenpojan pait. Ravintola oli uusinut astiansa - vanhojen emalikuppien tilalla oli siistit keramiikkakupit. Hyvin maistui.

Kolmannen aterian söimme Karjakelderissä, jossa tunnelma on oiva ja ruoka kelvollista. Kahvit joimme myös tutuissa paikoissa, Energiassa, Pagarikodassa ja Pagaripoisidissa. Jaa niin, tuloiltana haimme Sparista voileipäkakun ja olutta ja söimme ne hotellihuoneessa.

Kuljimme paljon ratikoilla ja paikallisbusseilla. Latasimme kortteihin kolmen päivän matkat a´ 5 €. Bussilla kävimme mm. Rocca al Maressa, valtavassa ostoskeskuksessa, jossa taas näimme paljon sellaista tavaraa, mitä emme tarvitse emmekä ostaneet mitään. Keskturgille satuimme juuri, kun keskelle toria pystytettiin joulukuusi.

Paluumatka laivalla sujui ongelmitta mutta Helsigissä meillä oli neljä tuntia luppoaikaa. Niinpä kävimme Amos Rexissä katsomassa näyttelyn. Paikka on upea eikä Carlstedtin maalauksissa vikaa ollut. Enhän tosin mitään ymmärrä esittämättömästä taiteesta.Onneksi oli muunkinlaisia töitä.

Sitten kävimme Hesburgerissa syömässä tungoksessa muun nuorison kanssa hampurilaisaterian ja menimme kurkistamaan sisälle Hiljaisuuden kappeliin. Rauhaisa paikka. Ja vielä ennen junan lähtöä paikkasimme erään sivistysaukon, kävimme Oodissa (Jonka nimen pitäisi olla Lastu) joka on muka kirjasto, mutta todellisuudessa on oleskelutila missä on tarpeettomia ompelukoneita ja muutama ravintola sekä vessoja. Jaa, oli ylimmässä kerroksessa muutama lainattava kirja, vanhuksille hankalissa matalissa hyllyissä.
Juna kuljetti Kuopioon ja taksilla saavuimme puolen yön seutuvilla lumiseen kotiin.